torsdag den 13. juni 2013

Opgave 3: Mediepædagogik


Den aktive mediapædagogik -

Børn og unge idag har et enormt medieforbrug, heraf får de en stor læring som til tider kan give problematikker i forhold til den ældre generation. Dette kan være en manglende forståelse på de nye muligheder i det nye årtusinde. Desuden kan man måske se det som om, at den ældre generation tager afstand til dette pga manglende færdigheder og forståelse for mulighederne.

På mediepilot.dk fortæller og opfordre de til, at vi som pædagoger skal være mediepiloter, hvilket betyder at vi skal udforske mediets muligheder både alene, men også sammen med børnene. 

Som forældre eller pædagoger til denne verden, kan man indtage følgende roller:
  • Afvisning, forbud, restriktioner
  • Iagttagende 
  • Deltagende
  • Pruduktion ( uden barnets deltagelse)
  • Redskaber i pædagogiske projekter
  • Børns egen medieproduktion
Artikler fra mediepilot.dk    http://www.mediepilot.dk/artikel.pdf

I min 2. praktik oplevede jeg brugere der ikke var i stand til, at fortælle om deres oplevelser. Dette kunne være pga manglende sprog, deres udviklingsalder eller bare det at man taler i blinde hvor kun aktuelle højdepunkter blev nævnt.
Desuden er det som tilhører ikke nemt at fange pointen, hvilket ofte gør det svært at sidde i den lyttende rolle og dermed fastholde sig selv i situationen.

Ud fra dette gjorde vi det spændende at lave oplevelserne i billede form.. Dette være som lysbilleder, plakater, fotoalbum eller diasshow på computeren.
Alene dette projekt kunne kræve megen forberedelser, da man oplevede pædagoger gå helt i "sort" fordi man ikke havde sat sig ind i denne opgave.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar